23 Mayıs 2010 Pazar

Satranç Sözlüğü

Açarak şah: Bir taşın oynayarak, diğer bir taşın önünü açmak suretiyle şah çekmesi. Ajurne : Turnuvada belirli bir zaman zarfında tamamlanamayıp başka bir güne bırakılan parti (Çok eskilerde kaldı..) Açmaz: Yerinden kaldırılınca kendi Şah'ını rakibin atağına açık bırakan bir figür veya bir Piyon'un durumunu anlatan deyimdir. Ağır figürler: Vezir ve Kale'ler. Aktif satranç: Taraflara verilen toplam sürenin 30 dakika olduğu oyunlar. Ayrık Er: Komşu düşey sütunlarında aynı renkten başka Piyon bulunmayan Piyon. Bekleme hamlesi: Başlıca amacı oyun sırasını rakibe bırakmak olan hamle Blitz (Yıldırım): Taraflara genelde en çok 5 dakikanın verildiği hızlı oyun tarzı Boğmaca matı: Şah'ın kendi taşlarıyla sıkıştırılması sonucunda At'la yapılan mat Caissa ("Kaisa"): Mitolojide satranç ilahesi Çatal: Bir Piyon'un iki figüre karşı aynı anda hücumu Çifte şah: Bir taşın hareketiyle hem hareketlenen taşın hem de aynı taşın yolunu açması sayesinde başka bir taşın şah çekmesi durumu. Çoban Matı: Oyunun ilk hamlelerinde Vezir ve Fil ile f7 ve f2 haneleri üzerinde yapılan mat. Örneğin:1.e4 e5 2.Fc4 Ac6 3.Vf3 d6?? 4.Vf7 mat Daimi şah: Sürekli şah veya devamlı şah. Şah'lardan birinin rakibin şahlarından doğru oynanması halinde kurtulamama durumu Değirmen: Açma şahı kullanarak kurulan taktik bir motif. Değişme: Tarafların taş alıp vermeleri. Diyagonal (çapraz): Yan yana ve aynı renkli kareler. Duble Piyonlar: Üstüste piyonlar (erler). Aynı renkte iki Piyonun bir düşey sütun üzerinde bulunması. En Passant ("e.p" "Geçerken"): İlk karesinde bulunan bir Piyonun iki sürülmesi sonrası, yanyana pozisyon elde ettiği rakip Piyon tarafından alınabilmesi durumu. Bu hak ilk hamlede kullanılmazsa ilerleyen aşamalarda bir daha o durum için kullanılamaz. Etüd: Taraflardan birinin koşulan şartlara göre oyunu kazanmak veya beraberliği sağlamak zorunda bulunduğu, dizili bir durumdur. Feda: Belli bir amaç uğruna taraflardan birinin sahip olduğu materyalden vazgeçmesi. Fianchetto: Filin büyük çapraz sütun üzerinden gelişmesi. FM: Usta için kısaltma (FIDE Master) FIDE: Federation International des Echecs=Uluslararası Satranç Federasyonu. Figür: Taş, alet. Piyonlar haricindeki diğer taşlar için kullanılan ifade. Gambit: Hızlı gelişim amacıyla er veya figür feda edilerek oynanan açılış. Geçer Piyon: İlerleyişi rakip Piyon'larla engellenemeyen Piyon GM: Büyükusta için kısaltma (Grand Master) Hafif figürler: Fil'ler ve At'lara verilen genel isim. İsviçre Sistemi: Turnuvaların organizasyonu için bir sistem IM: Uluslararası usta için kısaltma (International Master) J'adoube ("Jadub"): Herhangi bir taşı düzeltirken, oynama zorunluluğunda kalmamak için söylenen söz. Düzeltiyorum anlamına gelir. Kalite: Kale ile hafif bir figür arasındaki kuvvet farkı. Bir hafif figürü rakibin Kale'siyle değişmeye kalite kazanmak denir. Kanat: Satranç tahtası iki kanattan oluşur. Vezir'in bulunduğu yarıya Vezir kanadı, Şah'ın bulunduğu yarıya Şah kanadı denir. Kombinezon: Hamle zorunluluğu içeren fikir yapılarına denir. Kompansasyon: Feda edilen materyale karşı elde edilen girişim üstünlüğü Karşı hücum: Hücumu defanstaki tarafın hücumla yanıtlaması. Konsültaston (Danışma) Partileri: Tarafların (veya yalnız bir tarafın) 2-3 kişi tarafından oluşturulduğu oyunlara denir. Taraflar farklı yerlerde bulunurlar ve taşları hareket ettirme şansına sahiptirler. Körleme: Tahtaya bakmadan, notasyon aracılığıyla oynanan oyun. Manevra: Figürleri daha iyi konumlara getirebilmek veya rakip kampta bir takım zayıflıklar yaratmak amacıyla yapılan hamlelere denir. Mat ağı: Şahın, açık bir yerde, mat tehlikesini içeren kuvvetli hücumlara uğramasıdır. Merkez: d4, d5, e4, e5 karelerine verilen ad. Notasyon: Bir oyunun, daha önceden belirlenmiş koordinat kurallarına göre yazılması. Piyon: Er Piyon zinciri: Bir çapraz sütun üzerinde aynı renkten birkaç piyonun sıralanmasıdır, c7, d6, e5, f4 gibi. Problem: Taraflardan birinin mat ettiği kompozisyon. Satır: Yatay Satranç körlüğü: Açık, basit bir hamlenin oyuncunun gözünden kaçması. Simultane: Çok masa gösterisi. Bir ustanın pek çok sayıda rakibe karşı aynı zamanda oynamasıdır. Sütun: Dikey Şah Çekme: Şahı tehdit etmek. Kiş çekme Taşlar: Şah, Vezir, Kale, Fil, At ve Piyon'ların tümünü kaplayan bir deyimdir. Tempo: Bir tempo = bir hamle birimi. Tempo kaybı zaman kaybını ifade etmek için kullanılır. Varyant: Sürdürüm veya devam yolu. Belli bir amacı güden hamle zinciri. Yarı açık hat: Üzerinde yalnız bir Piyon bulunan düşey sütun. Zayıf hane: Zayıf kare. Rakip figürlerin hücumu karşısında savunulması zor olan karelerdir. Genelde bu tür kareler piyon desteğinden de yoksundurlar. Zeitnot(Zaman kıtlığı, Tzaytnot): Saatle oynanan oyunlarda zaman sıkışıklığını ifade için kullanılır. Zugzwang (Almanca, tsugtsvang): Oyun sırasında bir hamle yapmak gerekliliğinin çekinilecek olduğu durumlara denilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder